HomeHet Motiele huisKenniscentrumDroombronnenbank

Droombronnenbank

Om deze zienswijze voor een groter publiek werkbaar te krijgen, zijn we in 2018 begonnen met het ontwikkelen van een zogeheten droombronnenbank; een online hulpmiddel waarmee mensen hun dromen vertalen naar een concreet programma.

Van identiteit naar karakter

Omdat het lastig is en kostbaar om voor ieder mens apart te bouwen, afgestemd op individuele verlangens, voegt de markt mensen samen tot grotere eenheden; de zogeheten doelgroepen. Voor groepen kan men meer gelijkwaardige oplossingen bedenken, is minder variatie nodig. Het werken op basis van doelgroepen ligt dan ook diep verankerd in onze wijze van ontwikkelen. 

Het karakter van het individu is wispelturig, de identiteit van de groep, bepaald op basis van leeftijd, leefstijl, gezinsopbouw, inkomen, enzovoort, is veel overzichtelijker.

Maar dat maakt die verlangens van het individu niet minder relevant of actueel. Zeker in een maatschappij die zo in beweging is en waarbij die relatie tussen individu en collectief voortdurend verandert. Dit onder invloed van:

  • minder bindende instituten (huwelijk, kerk, politiek),
  • verandering sociale contacten (impact multi media),
  • toename economische zelfstandigheid van de vrouw (kostwinnerschap),
  • reorganisatie arbeidsmarkt (toename ZZP’ers),
  • groeiende diversiteit in levensloop (m.n. onder jonge mensen),
  • veranderende samenlevingsvormen (alleenstaanden, opvang migratie, woongroepen),
  • verandering sociaal maatschappelijk participeren (ouderenhuisvesting),
  • verandering van houding tot het hebben van ‘bezit’ (leaseplan, deelauto, leenscooter).

We zien een toename van individualiteit, als óók meer diversiteit en dus zijn er redenen om hier aandacht voor te hebben; de focus op die identiteit van de groep te verschuiven naar het karakter van het individu.

Maar hoe doen we dat? 

Hoe maken we al die individuele dromen van mensen werkbaar? De droom is immers een containerbegrip, zonder heldere betekenis. Deze bedenkt iedereen voor zich, ongeacht de context. In de brochures is iets dan al gauw een droomhuis. Maar de werkelijke dromen van mensen tonen een veel meer genuanceerd mozaïek van wensen en verlangens. Veel meer dan wat we terugzien bij vastgoedontwikkelingen. Het gaat om behoeften die niet zelden de kaders van doelgroepen doorbreken, ontkennen of juist verbinden. Je huis kunnen aanpassen aan veranderingen in je leven, verblijven in een gezonde, natuurlijke omgeving, echt invloed hebben op beslissingen, genieten van een goede investering, je niet alleen voelen, maar ook privacy ervaren, zijn immers behoeften door alle leeftijden, inkomensgroepen, gezinssamenstellingen en leefstijlen heen. Het vanuit doelgroepen denken maakt weliswaar het werkveld overzichtelijk, maar beperkt ook de bewegingsruimte van het individu. 

We zien het spanningsveld groeien tussen de verlangens van het individu en de ruimte die de samenleving bereid is om daarvoor vrij te maken.

Nu is het bijzondere van al die verlangens, die dromen, dat ze eigenlijk voortkomen uit hele eenvoudige thema’s. Net zo alledaags als bij die doelgroepen. Ze hebben alleen een meer primair karakter en richten zich eerder op belevingswaarden dan ruilwaarden. Ze vinden hun oorsprong in onze behoefte aan vrijheid, duurzaamheid en verbondenheid. Behoeften die functioneren als een soort (inspiratie)bronnen van waaruit dromen opborrelen. Wij noemen ze de droombronnen. En het idee is dat wanneer we deze droombronnen binnen ontwikkelingen een plek kunnen geven, als programma, er mogelijk een brug kan ontstaan tussen die bouwwereld en de verlangens van het individu.

Vanuit doelgroepen denken maakt weliswaar het werkveld overzichtelijk, maar beperkt ook de bewegingsruimte van het individu.

Net als de programmapunten voor de doelgroepen bieden ook droombronnen de gebruiker en architect aanknopingspunten voor een ontwerp. We moeten alleen wel de juiste vragen stellen, zoals bijvoorbeeld:

  • waarom dromen wij?
  • hoe geven we hier inhoud aan?
  • wat hebben we nodig?
  • wie kan dat faciliteren?
  • welke producten of kennisdomeinen brengen zij aan tafel?
Identiteit doelgroep – karakter individu – dromenmozaïek – primaire behoefte – droombronnen

Waarom een droombronnenbank?

We willen een concreet (hulp)middel om te kunnen investeren in een sterker, collectief en intuïtief bewustzijn van de mens. Dit door zichtbaar te maken dat er veel meer mogelijk is dan we denken. Het maakt ons inziens de mens meer ontvankelijk voor een beter niveau van ruimte. Als je beter weet wat we kunnen, weet je ook wat je moet vragen of mag verlangen. Meer collectief bewustzijn verhoogt het draagvlak voor innovatie en hervorming. 

Zowel ruilwaarden als belevingswaarden

Het framewerk dat we hanteren is de zoektocht naar meerwaarden voor ons geluk. We willen het bewustzijn stimuleren dat wij de keuze hebben om onze omgeving niet alleen vanuit hun ruilwaarden te beoordelen (hoeveelheid, afmeting, functionaliteit, kosten…), maar net zo vanuit hun belevingswaarden (gezondheid, plezier, voldoening, liefde…).

Dwalen door een landschap 

Anders dan bij een traditioneel platform, waar gebruikers doelgericht hun weg zoeken, voorzien wij de droombronnenbank van een voorgeprogrammeerd ‘landschap’. Met behulp van vragen en antwoorden laten we je daarmee vrij ‘dwalen’ langs verschillende informatiebronnen; willen we je inspireren en informeren. Wat je zoekt is voor ons net zo belangrijk als de ‘verrassing’ die je nog niet eerder op het netvlies hebt gehad en ’toevallig’ tegenkomt.

Voor wie is de droombronnenbank

We richten ons in eerste instantie op het informeren van de zelfbouwer. Hij of zij die alleen of in een collectief iets wil ondernemen. Zij kunnen met de droombronnenbank hun eigen programma samenstellen en hun planvorming ermee steunen. Maar het is uiteraard voor iedereen interessant om door dit landschap te dwalen en te zien hoe we die brug kunnen bouwen tussen droom en realiteit.

Eenvoudig en begrijpelijk

Een belangrijk kenmerk van onze content is dat we de industrie niet alleen vragen om hun producten, maar vooral ook om hun kennis. De industrie bezit namelijk vaak hele praktische en concrete informatie die we in de praktijk maar zelden op de voorgrond krijgen. Het doel is om deze kennis op een eenvoudige wijze en begrijpelijk inzichtelijk maken.

Investeren in de toekomst

De droombronnenbank moet een podium worden voor bedrijven die investeren in onderzoek en ontwikkeling en de mens daarmee meer bieden dan alleen de verkoop van producten. Zij kunnen zich op basis van dit perspectief bij ons op een positieve wijze onderscheiden. Via de droombronnenbank investeert de industrie zowel in hun eigen positie als in een positieve impuls voor de toekomst.

Géén bulk-werk

Vanuit het voorgaande moge duidelijk zijn dat de thema’s, producten en kennisdomeinen in de bank met zorg door ons worden uitgezocht. We etaleren niet de bulk, maar eerder de niche. Het criterium op basis waarvan wij kiezen is simpel: de input moet de bewegingsruimte van de mens verbeteren in relatie tot onze behoefte aan vrijheid, duurzaamheid en verbondenheid.

Directe lijn naar ontwikkelingen

Veel goede ideeën of innovatieve producten redden het niet in de praktijk. Dit komt omdat ze lang niet altijd van belang zijn voor de handel. Zelfs al zijn er voldoende mensen die er behoefte aan zouden hebben en bereid zijn om ervoor te betalen. De droombronnenbank biedt bedrijven de kans om hun bijzonderheden te tonen en onderdeel te laten worden van een concreet programma en daarmee mogelijk realisatie.

Als je beter weet wat we kunnen, weet je ook wat je moet vragen of mag verlangen.

De samenwerking

De droombronnenbank is een initiatief van de Motiele architect en wordt gebouwd in samenwerking met Wooltown Online Development en ToekDesign. Het initiatief wordt gesteund door onze partners.

Heb je interesse om mee te doen in deze ontwikkeling, neem dan gerust contact met ons op. Kies als onderwerp ‘droombronnenbank’ en geef een toelichting.

Lees onze brochure voor meer informatie.